Latest News

251 STAF CEMERLANG UMK TERIMA ANUGERAH

apc2017 1

Oleh : Pusat Hal Ehwal Korporat

Foto : Al Azam Razi & Ab Halim

PENGKALAN CHEPA 11 Julai I Universiti Malaysia Kelantan (UMK) meraikan 251 staf akademik dan bukan akademik dengan memberi pengiktirafan terhadap kecemerlangan sepanjang tahun 2017 pada majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Tahun 2017 di Dewan Keusahawanan, UMK Kampus Kota, pada hari ini.

Seramai 103 staf telah dianugerahkan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) manakala 38 staf menerima Anugerah Gemilang Universiti (AGU) dan 102 staf penerima Anugerah Jasa Universiti (AJU).

Manakala enam staf dipilih penerima Anugerah Jasa Bakti (AJB) dan dua staf menerima Anugerah Jasa Setia (AJS).

Dalam pada itu, Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) telah dimenangi oleh Pejabat Perpustakaan dan Pengurusan Ilmu bagi kategori bukan akademik manakala Fakulti Keusahawanan dan Perniagaan (FKP) menerima AKNC kategori akademik.

Masing-masing membawa hadiah berupa wang tunai berjumlah RM10,000.00 dan sijil penghargaan.

Turut hadir, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Prof. Dr. Mohd Rafi Yacob, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni), Prof. Dr. Zaliman Sauli, Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof. Dato’ Dr. Ibrahim Che Omar serta Pendaftar UMK, En. Pauzi Pak Chu

Prof. Dato’ Dr. Husaini, berkata pihak UMK menggariskan tiga aspek penting yang harus diberi penekanan dalam usaha untuk menggerakkan Universiti ke arah kecemerlangan.

Beliau berkata, tiga aspek utama yang digariskan adalah peningkatan produktiviti untuk memenuhi kehendak pelanggan.

“Produktiviti sering dikaitkan dengan konsep kecekapan, keberkesanan dan kualiti, ini kerana sesebuah organisasi dikatakan produktif apabila dapat menggunakan segala sumber yang diperuntukkan kepadanya dengan cara yang paling optimum dan cekap.

“Keberkesanan sesebuah organisasi pula ditentukan sama ada hasil atau perkhidmatan yang diberikan dapat memenuhi ekspektasi stakeholder atau pemegang taruh,” katanya.

Justeru itu, pengurusan universiti hendaklah mengambil langkah-langkah penambahbaikan ke atas faktor-faktor yang menyumbang kepada produktiviti iaitu tenaga manusia, sistem prosidur kerja, struktur organisasi, gaya pengurusan, persekitaran kerja, teknologi, bahan dan modal.

Tambah beliau, aspek kedua ialah Modal Insan Berkualiti iaitu sumber manusia merupakan faktor yang paling penting dalam peningkatan produktiviti sesebuah organisasi.

“Ini kerana struktur dan sistem yang mantap serta kecanggihan teknologi belum tentu dapat menjamin kejayaan sesebuah organisasi jika sumber manusia organisasi berkenaan tidak dilengkapi dengan kepakaran dan kemahiran yang sewajarnya,” jelas beliau.

Oleh demikian, setiap staf yang berkualiti dan berdaya saing perlu terlebih dahulu memahami dan menghayati visi dan misi organisasi masing-masing untuk mencapai objektif yang ditetapkan.

“Kita seharusnya mempunyai visi, misi, strategi dan nilai yang dikongsi bersama ke arah membentuk UMK sebagai organisasi yang berprestasi tinggi.

“Sehubungan itu, setiap staf UMK perlu mempunyai ilmu berpengetahuan dan berkemahiran serta bersedia meningkatkan kecemerlangan melalui pembelajaran berterusan,” katanya.

Manakala, aspek ketiga ialah Peningkatan Kualiti iaitu adalah aspek utama menjamin produktiviti yang dihasilkan menepati kehendak stakeholder kerana kualiti dalam penyampaian bermaksud sesebuah organisasi mempunyai satu sistem yang konsisten untuk menghasilkan sesuatu produk dan perkhidmatan yang memenuhi keperluan pelanggan.

“Sehingga kini, pelbagai inisiatif telah dilakukan oleh pihak UMK untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan pelanggan di semua jabatan termasuk dalam sistem penyampaian perkhidmatan cekap dan berkesan amat dituntut oleh semua’’stakeholder’’ Universiti.

“Bagi menghadapi cabaran ini, semua kakitangan UMK perlu sentiasa menganalisis pencapaian dan melakukan penanda arasan (benchmarking) terhadap pencapaian sekarang,” katanya.

Justeru, usaha UMK mendapat pensijilan MS ISO secara menyeluruh di semua jabatan, merupakan satu strategi yang akan membuktikan bahawa UMK sentiasa berpandangan jauh dan bersedia untuk bersaing di peringkat global sekaligus membuktikan bahawa kualiti adalah penting dalam apa juga aspek, termasuk pengurusan pengajian tinggi.

“Berdasarkan kepada penekanan Universiti untuk meningkatkan dan mendapatkan pengiktirafan dari aspek kualiti, Universiti pada tahun ini telah menjadikan peningkatan dan pengiktirafan kualiti tadbir urus Universiti dijadikan sebagai salah satu daripada KPI,” jelasnya.

Dalam pada itu, En Pauzi, berkata usaha merancakkan dan melaksanakan agenda pembangunan serta mengejar aspirasi Universiti harus melibatkan seluruh warga kerja secara lebih holistik bagi tahun-tahun mendatang.

Katanya, adalah penting bagi semua staf menunjukkan semangat kerja berpasukan yang tinggi, meningkatkan pengetahuan dan kepakaran, mengutamakan kualiti kerja yang tinggi, berdaya saing dan juga melaksanakan tanggungjawab dengan penuh berintegriti.

“Nilai insaniah yang tinggi dalam diri staf akan dapat memastikan usaha UMK mencapai sasaran yang telah digariskan dalam Hala Tuju dan Pelan Strategik Universiti dijayakan dengan berkesan.

“Saya berharap agar tuan-tuan dan puan-puan semua akan terus memberikan komitmen terbaik seterusnya menjadi role model kepada seluruh warga kerja Universiti sekaligus meneruskan kecemerlangan dan jadikannya sebagai budaya kerja dalam melaksanakan tugas pada setiap masa,” katanya.

36923452 2270094553217689 336450214502072320 o

Read 106 times
Rate this item
(0 votes)

What our Students say?

Latest Update: 21 July 2018

E-Community



 

Contact

Universiti Malaysia Kelantan,
Beg Berkunci No 01,
16300 Bachok
Kelantan

Tel: +609-771 7000

UMK Helpdesk
Enquiry/Suggestion

 

Search