Soalan Lazim

Soalan Lazim

Kami telah sediakan soalan lazim untuk rujukan

Prasiswazah

Bagaimanakah cara untuk memohon belajar di UMK?

UMK membuat pengambilan pelajar setahun sekali iaitu pada semester September. Permohonan bagi semester September hendaklah dibuat melalui Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar Jabatan Pengurusan IPT Kementerian Pengajian Tinggi. Sila layari laman web Kementerian di alamat http://www.mohe.gov.my. Iklan mengenai permohonan kemasukan ke IPTA dikeluarkan oleh pihak kementerian.

Siapakah yang layak memohon program di UMK?

Pelajar lepasan STPM, STAM, Matrikulasi dan Diploma daripada IPTA/IPTS yang diiktiraf.

Pascasiswazah

How many session for postgraduate study?
February and September session

How many postgraduate student intakes per year?
Programme by Research: throughout the year.

I received an offer to pursue my study in UMK. However, due to unforeseen circumstances, I could not register on the registration date. What should I do?
You can defer your study by filling up the deferment form Application For Deferment/ Extension/ Withdrawal/ Status Conversion before the registration date as stated in the offer letter. 

How long can I defer my registration?
The deferment is valid for only one semester and you are required to register the following semester.

If I am not able to register in the following semester, what should I do?
The offer letter is no longer valid. You are required to reapply.

For more information: please visit http://cps.umk.edu.my/

Yuran/Bantuan Kewangan/Biasiswa
Bagaimana sekiranya mempunyai tunggakan yuran pengajian?
Kadar yuran semasa dan yuran tertunggak boleh disemak dengan cara:
  1. Melayari portal pelajar
  2. Kaunter Pejabat Bendahari di setiap cawangan Universiti Malaysia Kelantan (UMK)
Bagaimana cara untuk menjelaskan yuran pengajian?
Yuran pengajian boleh dibayar melalui 4 kaedah :-
  • Perbankan internet – 'Bill Presentment'
  • Pindahan ATM – Yuran IPT 'Bill Presentment'
  • Kaunter Bank Islam –Slip Pembayaran
  • Kaunter Pejabat Bendahari di setiap cawangan kampus
Apakah tindakan sekiranya pelajar mempunyai tungakan yuran pengaian?
Sekiranya pelajar mempunyai tunggakan yuran pengajian, pelajar tidak dibenarkan untuk menduduki peperiksaan, tidak boleh membuat pendaftaran kursus dan di sekat daripada mengambil keputusan peperiksaan.

Bagaimana status yuran sekiranya pelajar menangguh atau berhenti daripada pengajian pada semester semasa? Status yuran bagi pelajar tangguh atau berhenti ada termaktub di dalam buku peraturan akademik Universiti Malaysia Kelantan para 8.6 iaitu :-
  1. Jika kelulusan diberi sebelum cuti pertengahan semester, pelajar dikehendaki menjelaskan separuh daripada yuran pengajian. 
  2. Jika kelulusan diberi selepas cuti semester berakhir, pelajar dikehendaki menjelaskan keseluruhan yuran pengajian.
  3. Pelbagai yuran lain perlu dijelaskan sepenuhnya mengikut perenggan (i) dan (ii) di atas manakala yuran asrama adalah mengikut kiraan sebenar menduduki asrama. Bagi pelajar berhenti di bawah para 10.2 termaktub pelajar berdaftar (termasuk pelajar yang telah membuat pra pendaftaran kursus) yang berhenti dari mengikuti program setelah semester bermula dikehendaki menjelaskan semua bayaran yuran semester berkenaan.

Sekiranya pelajar telah mempunyai tajaan dan pada semester yang sama pelajar ditawarkan tajaan lain, bolehkah pelajar menerima tajaan tersebut tanpa menolak tajaan sedia ada?
Pelajar boleh memohon lebih daripada satu tajaan tetapi pihak universiti berhak menentukan kelayakan penerimaan ke atas tajaan tersebut dan tertakluk kepada syarat daripada pihak penaja.

Berapa lamakah untuk memproses pembayaran balik yuran pelajar atau bayaran biasiswa/pinjaman penaja?.
Proses bayaran balik kepada pelajar mengambil masa (2) dua minggu selepas cek yang diterima 'clear' di bank dan tertakluk kepada proses

For more information, visit http://bendahari.umk.edu.my/

Video Korporat

Universiti Malaysia Kelantan, UMK  adalah sebuah universiti awam di Kelantan, Malaysia.

Notae: Video ini dibuat pada tahun 2015.

Masih tidak menjawab soalan..?

Soalan lazim berikut masih tidak dapat menjawab soalan anda? Disini kami senaraikan beberapa jabatan yang berkaitan orang awam untuk rujukan.

Pusat Hal Ehwal Korporat

Jika anda mempunyai soalan berkaitan isu korporat atau persoalan

Pusat Hal Ehwal korporat
Universiti Malaysia Kelantan, 
Kampus Kota, 
Karung Berkunci 36,
Pengkalan Chepa,
16100 Kota Bharu, 
Kelantan.

Tel: 09-771 7000
Faks: -
Email: .

Bahagian Pentadbiran Akademik

Jika ada soalan mengenai pengambilan, promosi, kemasukan, dan sebagainya

Bahagian Pentadbiran Akademik
Universiti Malaysia Kelantan,
Kampus Bachok
Beg Berkunci No.01,
16300 Bachok,
Kelantan.

Tel : +609 - 7797003 / 7004 /7005 / 7010 / 7011 / 7013 / 7021 / 7023 / 7026 / 7027
Fax: +609 - 7777002
Email: .

Pusat Pengajian Siswazah

Soalan berkaitan pascasiswazah

Pusat Pengajian Siswazah, 
Universiti Malaysia Kelantan,
Karung Berkunci 36, Pengkalan Chepa,
16100 Kota Bharu Kelantan

Tel: +609-7717049 / 7145
Faks: +609-7717162
Email: . 

Web: http://cps.umk.edu.my/

UMK International Office (UMK-IO)

Jika anda mempunyai soalan berkaitan isu antarabangsa atau persoalan

UMK International Office (UMK-IO)
Universiti Malaysia Kelantan
City Campus,Locked Bag No.36
Pengkalan Chepa
16100 Kota Bharu
Kelantan, Malaysia
 
Tel : +6097717285
Fax :+6097717232
 
Email :.
Pejabat Perpustakaan dan Pengurusan Ilmu

Pejabat Perpustakaan dan Pengurusan Ilmu
Kampus Kota
Karung Berkunci 36,Pengkalan Chepa,
16100 Kota Bharu, Kelantan

Phone: 09 - 7717185
Fax: 09 - 7717182
Email: .
Web: http://perpustakaan.umk.edu.my/

Lain-lain

Masih tidak membantu? Emailkan soalan kepada . dan kami akan membantu menghantar kepada pegawai yang bertanggungjawab

Apa kata pelajar kami?

Kemaskini Terakhir: 01 November 2018

E-Community



 

Hubungi

Universiti Malaysia Kelantan
Beg Berkunci No 01,
16300 Bachok,
Kelantan

Tel: +609-771 7000

UMK Helpdesk
Enquiry/Suggestion

 

Search

  • UMUM
  • PRASISWAZAH
  • PASCASISWAZAH
  • PENTADBIRAN
  • AKADEMIK
  • KALENDAR
  • PENERBITAN